Poeta to Atlantyk i lew w jednym. Gdy ten pierwszy nas pochłania, drugi nas pożera.
Jeśli ujdziemy kłom, nie ujdziemy falom.
Człowiek, który potrafi druzgotać iluzje, jest zarazem bestią i powodzią. - Virginia Woolf


18.04.2010

Trzynasta dama


Śmierć jest materią, nad którą pracujemy zawsze, kiedy tworzymy poezję.
Kokietujemy zło zawsze, kiedy przemawiamy...Słowa i słowa, wymawiane na chybił trafił.
Pomyśl ile ich jest: słowa szaleńca, słowa dziecka, aktora w teatrze, kryminalisty i ofiary... Słowa tworzące rzeczywistość... Dźwięki, które mogą zniszczyć lub kreować. Gleba słów, świat słów, w którym poezja ma najwyższą władzę.
Co by było, gdyby któryś z nas był w stanie kontrolować ten kruchy świat?
To prawie jakbyś zapytał co by było, gdybyśmy stali się bogami.

Jose Carlos Somoza

3 komentarze:

  1. Jak mawiał Cioran: "Nie mieszka się w kraju, mieszka się w języku."
    A skoro mieszka się w języku, to dobrze byłoby dostrzec jak naprawdę wygląda miejsce, w którym przyszło nam żyć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak w słynnym monologu: Szłem łąkom, kwiaty pachły, ona mnie odepchła... Weszłem do domu, trzasłem drzwiami. Chamstwa nie zniese! :))

    OdpowiedzUsuń
  3. kwiaty pachły wiater wiał ona mnie odepchła, weszłem do domu, smarkłem, trzasłem drzwiami i wyszłem - bo chamstwa nie zniesę! ;) tak to szło :P

    a tak na poważnie, jakoś mi utknął ten cytat,
    ostatecznie "robimy" w słowach, a Somoza ameryki nie odkrył, to prawda, ale ujął to w taki sposób, ze do mnie to zafrapowało. znam ludzi, którzy twierdzą, że słowa mają moc, podobnie sposób ich wypowiadania i moment, w którym się je wypowiada.
    prawda jest, że te same słowa wypowiadane przez różnych ludzi brzmią zupełnie inaczej.

    OdpowiedzUsuń