Poeta to Atlantyk i lew w jednym. Gdy ten pierwszy nas pochłania, drugi nas pożera.
Jeśli ujdziemy kłom, nie ujdziemy falom.
Człowiek, który potrafi druzgotać iluzje, jest zarazem bestią i powodzią. - Virginia Woolf


01.11.2011

trzy wiersze o nieobecności



JULIA HARTWIG - Porozumienie

Dorośli mogą wszystko!
woła z płaczem

Dzisiaj jesteś już dorosła
i wiesz jak niewiele dorośli mogą

Tak i ja dzisiaj mówię:
Oni mogą wszystko
ci co odeszli
Dlaczego więc ich nie ma
kiedy tak bardzo ich potrzebujemy

Ale oni tylko rozkładają ręce
uśmiechają się i odpowiadają:
Kiedy będziesz tu
sama się o tym przekonasz


MAREK LOBO WOJCIECHOWSKI - Odchodzenie

Odzwyczajam się od ciebie
powoli, z cichą determinacją.
Wieczorami grzebię się,
wyrzucam stare zdjęcia,
zmywam wspomnienia
(osmotycznie wypełzają na zewnątrz).
Ze starych łyżek
zrobiłem błystki na szczupaka
- może je zeżre do końca.
W zakamarkach ciszy
plącze się jeszcze muzyka,
ale to już resztki dźwięków.

Jeszcze tylko na chrobot
klucza w zamku sąsiadów
niepotrzebnie odwracam głowę.


PIOTR SOMMER - W tych samych pokojach


śledztwa przesłuchania
powstają wiersze
sufitu rośnie grzyb
Na jasnym niebie
co okna tu otwiera
przeleciał płomyk
i połknął go mój brat

Krzesło uwiera mocno
bo niedopasowane
do ciała rytmu krwi
podłoga bije w sufit
widać już tak być musi
W głowę uderza on

A ja ciągle nic nie wiem
o innych czy żyją
czy przetrwali
(dzieci o to pytają)
gdzie jestem zapomniałem
pogoda coraz gorsza
deszcz coraz bardziej mży.

5 komentarzy:

  1. zdaję sobie sprawę, że ten mix może kogoś zdziwić, ale chciałam poznać zupełnie odmienne spojrzenia na kwestię "odejścia"

    OdpowiedzUsuń
  2. Do mnie dociera ostatni wiersza, a szczególnie:

    "Krzesło uwiera mocno
    bo niedopasowane
    do ciała rytmu krwi
    podłoga bije w sufit
    widać już tak być musi
    W głowę uderza on

    A ja ciągle nic nie wiem
    o innych czy żyją"

    OdpowiedzUsuń
  3. mam zbiór wierszy Sommera pt: "Rano na ziemi" i polecam.

    OdpowiedzUsuń
  4. O tak! Jak i "Dni i noce", "Wiersze ze słów" i wszystko inne.

    OdpowiedzUsuń
  5. a dla pierwszy wiersz jest numerem jeden.

    OdpowiedzUsuń