Poeta to Atlantyk i lew w jednym. Gdy ten pierwszy nas pochłania, drugi nas pożera.
Jeśli ujdziemy kłom, nie ujdziemy falom.
Człowiek, który potrafi druzgotać iluzje, jest zarazem bestią i powodzią. - Virginia Woolf


18.02.2013

Jonas Jankauskas - wiersze


silkei

Nazywam  Cię rybą,
Śmiałbym nazywać – żelaznym.

Nie, nie z powodu tych wszystkich blach, które były wepchnięte w twoje ciało.
Nie z powodu okularów, które posadziłeś na nosie ani z powodu zegarka,
Który dawno został zgubiony.

Zgaduję, że na lotnisku nie jesteś mile widziany – choć nie latam – ja również nie jestem.
Tam każą rozbierać się, nakazują ruszać się, straszą, że blachy przylepią się do stawów,
Sprawdzają, kilka razy prześwietlają, szturchają, kują, czasami całkowicie nie pilnują,
Pozwalają cierpieć.

Lecz, najczęściej wypuszczają, przepuszczają, pozwalają wrócić.
Nie trzeba skarżyć się, jednak oczywiście – są wyjątki.

Śmiałbym nazywać żelaznym,
Nie z powodu tego bólu nie do zniesienia, któremu nie dorównuje,
Gdy najdroższa siostra za która nieustannie walczyłeś bez słowa, nagle odleciała.
Gdy wsadzali blachy, gdy łamali kości, gdy obierali ze skóry, gdy pili z kielichów cierpienia.
Gdy wydaje się niemożliwe…
drzwi zawsze odnajdujemy.

I ja dojrzewam swoje blachy by dorównać twoim bliznom.

Dlatego wierzę, odnajdziesz najgłębsze jeziora, największe morza i najszersze oceany, gdzie
Będziesz mógł żyć w rytmie berimbau.


"***"


Instalowana zima a w niej, moje imię nie do rozczytania.
Migającymi obrazami, wyciągniętą ręką w moją stronę,
Przenika wiatrem zeszłoroczne życie,
Przez granice rozumu.

Mówię nie mam sił, lecz one są nieskończone.

Zatem prowadź mnie razem ze sobą, ponieważ przesypiam wszystkie budziki.
Prowadź znów od początku,  przez każdy wątły próg urodzenia,
Skąd nie będę chciał wracać.


"***"


Wezmę siebie i wyjdę.
Wyjdę zapaskudzony śniegiem.
Rozsypie krokami popiół,
Żeby przynajmniej zapachem  powrócić.

Bądź spokojny,
Mnie – ani pół słowa – jestem związany więzią milczenia.
Cały w kopercie, wysłany krótką wiadomością,
Wierzę, znajdziesz w skrzynce.

Wtedy wszystkim, bez wyjątku,  będzie po drodze,
I wszystkim  nie będzie ważne gdzie.


więcej o autorze i jego działaniach:
https://www.facebook.com/pages/Zdziwieni-ludzie-za-oknem/436041703093219
http://www.infotuba.pl/kultura_sztuka/dwoch_ludzi_zdziwionych_poezja_a19153.xml




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz