Poeta to Atlantyk i lew w jednym. Gdy ten pierwszy nas pochłania, drugi nas pożera.
Jeśli ujdziemy kłom, nie ujdziemy falom.
Człowiek, który potrafi druzgotać iluzje, jest zarazem bestią i powodzią. - Virginia Woolf


09.04.2013

POEZJA KOBIET: MARINA CWIETAJEWA - wiersze

* * *

Dla wierszy moich, tak wcześnie
                                              pisanych
Iż nieświadoma byłam, że to - słowa
                                                   poety,
Co wytrysnęły ze mnie, jak strugi
                                           z fontanny,
Jak snopy iskier z rakiety,

I wtargnęły, jak diabliki pełne wesołości,
Do świątyni, gdzie śniłam w dymie
                                          kadzidlanym,
Dla wierszy moich o śmierci i młodości
- Dla wierszy nie czytanych! -

Poupychanych w zakurzonych
                                          magazynach
(Bo nie było i nie ma na nie amatora!)
Dla wierszy moich, jak dla szlachetnego
                                                    wina,

Jeszcze nadejdzie pora.

tłum. Rena Marciniak


* * *

Z tkliwością - bo po kryjomu
Wszystkich porzucę jutro -
Czule rozmyślam, komu
Zostawię me wilcze futro,

Komu - mój pled prześwietny
I z chartem cienką laskę,
Komu - nie bransolety
Z turkusów cennym blaskiem ...

Wszystkie notatki i kwiaty
Zachować - nie w mojej mocy ...
I ciebie, mój rytmie bogaty,
I ciebie, ostatnia ma nocy!

tłum. Włodzimierz Słobodnik


* * * 

Jeśli się dusza zrodziła skrzydlata -
Co jej pałace i co jej chaty!
Co jej Czyngiz-chan i orda co jej!
dwaj są na świecie wrogowie moi,
To dwoje bliźniąt - razem spowitych:
To jest głód głodnych - i sytość
                                             sytych!

tłum. Seweryn Pollak



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz