Poeta to Atlantyk i lew w jednym. Gdy ten pierwszy nas pochłania, drugi nas pożera.
Jeśli ujdziemy kłom, nie ujdziemy falom.
Człowiek, który potrafi druzgotać iluzje, jest zarazem bestią i powodzią. - Virginia Woolf


15.04.2013

POEZJA KOBIET: ŁUCJA ABALAR - wiersze



z krwi i ciastek

ja mówię od dziecku, ty - o drzewach
okrytych korą, że powinnam zrozumieć
naturalny porządek rzeczy, mnie wkurzają te kobiety
skamlące do rączek, ciebie - ich brzuchy.

ta różnica jednak tylko pozornie nas dzieli
jak rama dwóch łóżek złożonych w jedno.
kiedy byłam dzieckiem wysypiałam się na takich łączeniach.
kiedy byłam dzieckiem turlałam się częściej do pleców mojego
ojca.

teraz jestem dorosła, więc z krwi
niech będzie to dziecko,
nie ze wspomnień.


zbrodnia w firmie

najpiękniejsze w mojej firmie jest to, że rzadko widzę
szefa, chociaż pewnie myśli o mnie, gdy podlewając kwiaty
w swoim gabinecie niechcący zamoczy mankiet i pani teresa
- od płac i rachunków poda mu chusteczkę, wtedy na pewno
myśli o mnie.

praca to wspaniałe zwierzę, które jednocześnie wozi
mnie na grzbiecie i wlecze za sobą, jest głaskaniem żony
nie prowadzącym do niczego więcej prócz banalnego dotyku
jej nogi a właściwie drzewa, jest sadzeniem ryżu po kostki
w wodzie, jest snem,

w którym ktoś podrzyna mi gardło, ale ja nie krwawię choć
nie mogę także uciec, to śmieszna sytuacja, tak patrzeć, gdy ktoś
stoi przed tobą z nożem wbitym w twoją grdykę,a  ty możesz śpiewać
i drwić sobie z tej zbrodni, możesz, bo to jest sen i prawda,

że rano obudzisz się wypoczęty, pozostanie jedynie uporczywe drapanie w przełyku.


orzech włoski

czy można o śmierci rozmawiać z cudzoziemcem,
obcy język wszak pełen jest wnyków, nieprzetłumaczalnych
bomb, a tu pogoda jest seksy jak gejsza i w powietrzu
unosi się zapach ruchu, poza tym

czy obcym ludziom bliskie są trzy centymetry, kiedy odległość
mierzy się w sierpniach lalek barbie a zegar wybija tylko j e s t e m,
jestem królikiem, lubię jak ktoś mnie dotyka, mam ciepłe uszy?

niektóra śmierć nie jest tematem do rozmowy, choć trzeba o niej myśleć: dobra
jak zielony orzech włoski, który - jeśli go wyłuskać - brudzi dłonie.



Łucja Abalar - ur. 1979, psycholożka, poetka, krytyczka literacka. Wydała tomik wierszy "Prawo drugiej nocy" (2007). Jej poezja była tłumaczona na język niemiecki. 

3 komentarze:

  1. Stań się z powrotem dzieckiem. Czy chcesz być wiecznym dzieckiem?

    OdpowiedzUsuń
  2. każdy jest wiecznym dzieckiem, tylko niektórzy są z krwi, a niektórzy z ciastek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak odróżnić krwistych od ciastkowych?

    OdpowiedzUsuń