Poeta to Atlantyk i lew w jednym. Gdy ten pierwszy nas pochłania, drugi nas pożera.
Jeśli ujdziemy kłom, nie ujdziemy falom.
Człowiek, który potrafi druzgotać iluzje, jest zarazem bestią i powodzią. - Virginia Woolf


23.01.2017

trzy wiersze na nowy rok


Swetry - LAURIE ANDERSON

(dla Jean - Luca Godarda)

Nie kocham już twoich ust.
Nie kocham już twoich oczu.

Nie kocham już twoich oczu.
Nie kocham już barwy twoich swetrów.

Nie kocham już barwy twoich swetrów.
Nie kocham długopisu i nie kocham ołówka w twej dłoni.
Już nie kocham
.
Twoich ust
Twoich oczu
Sposobu
w jaki trzymasz
długopisy i ołów-
ki.
Już nie ko-
cham.

tłum. Julia Fiedorczuk "Język przyszłości" Biuro Literackie Wrocław 2012


Wyjście ze strefy komfortu obrośniętej wewnątrz chwastami - PAULINA KORZENIEWSKA

jest 1 stycznia i kończy się miłość
z jajek wylało się wnętrze matki
nie uczą nigdy synów nabierać je na łyżkę
i ratować, łatać, przytrzymywać
osłaniać własnym ciałem
sadzić z nich śniadanie

jest 1 stycznia i kończy się miłość
to wstyd przyznać
ale nie chce mi się mówić do ciebie
chętniej zamieściłbym wielki post między nami
dodał zdjęcie dla efektu
skomentował: oddaj klucze do mojego domu

i idź
boli mnie wszystko

chcę być teraz nad brudną, ospałą rzeką
odcinać kupony


"Pogodna biel dobrego samopoczucia" Biblioteka Arterii Łódź 2016


wiersz noworoczny - TERESA RADZIEWICZ

dokąd biegniesz po ścieżkach zielonych gałązek,
koniku na biegunach? i z kim będzie walczył żołnierzyk
wymachujący szabelką na twoim grzbiecie?

o czym śpiewacie, gwiezdne panny,
z warkoczami wydzierganymi na szydełku
zapomnianymi rękoma?

i ty, porcelanowa łódeczko,
której żagiel wypełnia nieodczuwalny wiatr,
kogo przywieziesz na ultramarynowym pokładzie?

bałwanku z przygłupim uśmiechem i zezowatym prawym okiem,
namalowany na pięciu bombkach, na każdej niby ten sam,
a przecież inny - na nic twoje oczekiwanie;

pory roku przetaczają się kołem, nie popłyniesz do morza,
a piernikowe serca z gliny nie zabiją mocniej, pękają
po cichu, opatulone pergaminem w głębokich szafach.

co roku brakuje kolejnego,
przeliczają się
co roku

"Pełno światła" Białostocka Kolekcja Filologiczna Białystok 2016


2 komentarze:

  1. Ach, w jakim dobrym towarzystwie mój noworoczny! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no u mnie miła moja ZAWSZE dobre towarzystwo :)

      Usuń